שחלות פוליציסטיות – תזונה

תוכן עניינים

תסמונת השחלות הפוליציסטיות היא הפרעה הורמונלית נפוצה בקרב נשים בגיל הפוריות. התסמונת מתאפיינת בשחלות מוגדלות עם זקיקים רבים, חוסר איזון הורמונלי ומגוון תסמינים כמו קשיי פוריות, שיעור מוגבר ואקנה. אחד הגורמים המשמעותיים ביותר בטיפול בתסמונת הוא התזונה. במאמר זה, אסקור את ההנחיות התזונתיות העיקריות לנשים עם שחלות פוליציסטיות ואענה על שאלות נפוצות בנושא.

התזונה המומלצת לטיפול בשחלות פוליציסטיות הינה תזונה אישית שמתבססת על איזון הגלוקוז בדם, תזונה שמבוססת באופן משולב על הגישה של סוג דם וכן דגשים מעולה הרפואה הסינית.

המטופלות מתבקשות להוריד מהתפריט שלהן מזונות שמגבירים לחות ומחלישים יאנג.

ההנחיה הכללית לתזונה

מזונות אסורים

– להימנע מסוכר ככל האפשר, כיוון שסוכר משפיע על רמות הורמונים בגוף.

– להמנע מאלכוהול שמשפיע על רמות אסטרוגן

– צמצום הקפאין שגם הוא משבש רמות הורמונליות.

– התאמת הכמות המדוייקת של חלבונים מהחי

– הכוונה לאורח חיים בריא ותזונה נבונה ומזינה.

– צמצום מאכלי הבשר – כמויות מדודות.

– לשים לב לגבי צריכת מוצרי חלב, להימנע ממוצרי חלב פרה וצמצום למינימום ותחת הנחיה מדויקת את כמויות מוצרי חלב עיזים / כבשים.

מזונות מועילים:

– ארוחות קטנות המכילות פחמימות מלאות: לחם שיפון, קינואה, פסטה כוסמין / אורז , אורז מלא. תמיד לצד ירקות כדי למנוע קפיצות גלוקוז בדם.

– חלבון איכותי – ביצים, עוף, הודו, שעועית, אגוזים ושקדים שמאפשרים לרמות הגלוקוז להיות באיזון.

– מזון אורגני כיוון שחומרי הריסוס משפיעים על חוסר איזון הורמונלי.

– הגברת צריכת סיבים. סיבים מאפשרים לגוף להיפטר מעודפי הורמונים. סיבים נמצאים בירקות, אורז מלא, שעועית, שיבולת שועל ובירקות ופירות שונים.

– יוגורט עיזים / כבשים ללא תוספת סוכר. מזין את הפלורה (הציפוי של המעי) ומסייע להפטר מעודפי הורמונים.

– פיטו-אסטרוגנים (נוטריינטים דמויי אסטרוגן, מהצומח) מסייעים להוריד רמות גבוהות של אסטרוגן.

התאמת תוספי תזונה כגון:

B12 , ויטמין D.

– אומגה 3 מדגים קטנים.

פורמולות צמחים

דיטוקס – לכבד, כליות, כיס מרה, דם, לימפה, מערכת עיכול.

פורמולת צמחים סיניים לאיזון הורמונלי שמתבססת על תערובת של צמחים מותאמים אישית, ביניהם שיח אברהם (VITEX), אנג'ליקה סינית, צמחים מניעי דם, מחזקי דם ופותרי לחות.

וכן פורמולות הומיאופתיות.

מהי התזונה המומלצת לנשים עם שחלות פוליציסטיות?

התזונה המומלצת לנשים עם שחלות פוליציסטיות היא תזונה מותאמת אישית, המבוססת על עקרונות של איזון רמות הסוכר בדם. אם את סובלת ממקרה של שחלות פוליציסטיות תזונה הכוללת הימנעות ממזונות העלולים לגרום לעליות חדות ברמות הסוכר והאינסולין היא הנכונה לך, כאשר הסיבה לכך היא שמזונות אלה יכולים להחמיר את חוסר האיזון ההורמונלי האופייני לתסמונת.

בנוסף, אני ממליצה על שילוב של עקרונות מהרפואה הסינית ומתורת סוג הדם בבניית התפריט האישי. הרפואה הסינית מדגישה את הצורך בהימנעות ממזונות המגבירים לחות בגוף ומחלישים את היאנג, ואילו הגישה שמתייחסת לסוג הדם מתאימה את סוגי המזון האופטימליים לכל אחת על פי סוג הדם שלה. בכל מקרה, חשוב לזכור שהגישה התזונתית לשחלות פוליציסטיות צריכה להיות הוליסטית ומותאמת אישית. אין פתרון אחיד שמתאים לכולן, ולכן אני מקפידה לבחון כל מקרה לגופו, ובהתאם לספק את המענה הנדרש.

מאילו מזונות כדאי להימנע?

ההנחיה הראשונה והחשובה ביותר שלי היא להימנע ככל האפשר מסוכר ומפחמימות פשוטות. סוכר גורם לעליות חדות ברמות הגלוקוז וההורמונים בדם, מה שמחמיר את חוסר האיזון ההורמונלי בשחלות הפוליציסטיות. לכן, אני תמיד אומרת למטופלות שלי לצמצם למינימום את צריכת הסוכר והקמח הלבן. מזונות נוספים שכדאי להמעיט בצריכתם או להימנע מהם כליל הם אלכוהול וקפאין. אלכוהול יכול להעלות את רמות האסטרוגן בגוף, ואילו קפאין עלול לשבש את המאזן ההורמונלי העדין.

לגבי מזונות מן החי, חשוב להקפיד על כמויות מדויקות ומבוקרות של חלבונים. עודף של חלבונים מהחי עלול להכביד על הגוף ולהפר את האיזון. בנוסף, לשים לב לגבי צריכת חלבון מהחי. עופות למשל מקבלים הורמונים כדי לזרז גדילה וגם לכך יש השפעה משמעותית על חוסר איזון הורמונלי.

לגבי מוצרי חלב, אני ממליצה להימנע ממוצרי חלב פרה ולצרוך במקומם, ובכמויות מבוקרות, מוצרי חלב עזים או כבשים ובכל מקרה להמעיט במוצרי חלב כי כפי שכבר ציינתי אחת הבעיות היא עודף לחות.

אילו מזונות מומלצים במיוחד?

במקרים של שחלות פוליציסטיות תזונה המתבססת על ארוחות קטנות ומאוזנות לאורך היום היא ההמלצה שלי. כדי לשמור על רמות סוכר יציבות בדם, אני ממליצה לאכול ארוחות קטנות ומאוזנות לאורך היום, כאשר כל ארוחה כזו צריכה לכלול פחמימות מלאות כמו אורז מלא, לחם שיפון, קינואה או כוסמת, בשילוב עם ירקות שמכילים סיבים תזונתיים חשובים.

בקליניקה אני מתאימה תפריט אישי למטופלת. תלוי מאוד מהי רמת הסוכר שלה בדם:

הגלוקוז ורמת ההמוגלובין המסוכרר A1C, במקרים מסוימים אנחה את המטופלת לצרוך תזונה דלת פחמימות עד להשגת איזון וזאת במקרים של עמידות לאינסולין.

 דגש נוסף הוא על חלבונים איכותיים שיספקו לגוף חומרי בניין חיוניים מבלי להעמיס עליו. אפשר לשלב בתפריט ביצים, עוף והודו, וכן קטניות ואגוזים. אני ממליצה לבחור במקורות חלבון דלים בשומן רווי ככל האפשר. לצד חלבונים ופחמימות מלאות, מזונות העשירים בסיבים הם בעלי חשיבות מיוחדת בתזונה של שחלות פוליציסטיות. סיבים מאפשרים לגוף להיפטר מעודפי הורמונים ולווסת את רמות האינסולין.

ניתן למצוא אותם בשפע בירקות, בפירות, בקטניות, באורז המלא, בשיבולת שועל ובדגנים המלאים האחרים. אני תמיד אומרת שצלחת עשירה בצבעים היא בדרך כלל גם צלחת עשירה בסיבים. כמובן שהכוונה כאן היא לעשירה בצבעים מסוג פיטונוטריינטים (מהצומח) ולא חלילה צבעי מאכל ומזונות מעובדים (:

האם יש תוספי תזונה שיכולים לעזור?

בהחלט כן. לצד התזונה, תוספי מזון מסוימים יכולים לתרום רבות לשיפור התסמינים ולאיזון ההורמונלי בשחלות פוליציסטיות. אולם, חשוב לזכור שלכל אישה צרכים ייחודיים, ולכן אני תמיד ממליצה להתייעץ עם איש מקצוע לפני נטילת תוספים. בין התוספים שיכולים להועיל ניתן למנות ויטמין B12 שחסרונו שכיח בקרב נשים עם התסמונת, וכן ויטמין D החשוב לבריאות השחלות.

בנוסף, שמן דגים המכיל אומגה 3 יכול לסייע בהפחתת דלקות ובשיפור הרגישות לאינסולין. תוספים צמחיים כמו שיח אברהם (VITEX) ואנג'ליקה סינית ידועים ביכולתם לאזן את ההורמונים הנשיים. כמו כן, פורמולות של צמחי מרפא סיניים מותאמות אישית יכולות לסייע בבעיות ספציפיות כמו דלקתיות או חסרים תזונתיים, ולתמוך בתפקוד בריא של השחלות. אני ממליצה גם על פורמולות צמחים שעוזרות בניקוי הכבד, הכליות, המרה והמעיים.

מדגישה שוב: חשוב לפנות למטפל/ת מקצועי. טיפול ותוספים שאינם מתאימים במקרה הטוב לא יועילו ובמקרה הפחות מוצלח, אף יזיקו ויביאו את חוסר האיזון למצב עוד יותר קיצוני.

לא ממליצה בשום אופן על נטילת תוספים על פי רשימה שמצאת ברשת אלא לקבל הנחיה וליווי מקצועיים ואישיים.

האם תזונה לבדה יכולה לרפא את התסמונת?

אני מאמינה כי תזונה נכונה היא אבן יסוד בטיפול בתסמונת השחלות הפוליציסטיות, אך לרוב לא די בה כדי להביא למיגור מוחלט של התסמינים. שילוב של תזונה מותאמת עם שינויים באורחות החיים, ובמידת הצורך גם טיפול בצמחים,  יכול להעניק את התוצאות המיטביות. אורח חיים בריא ומאוזן חיוני לא פחות מאשר התזונה עצמה. פעילות גופנית סדירה, שינה טובה, ניהול מיטבי של מתחים והתמודדות עם בעיות רגשיות – כל אלה הם נדבכים חשובים בשמירה על איזון הורמונלי ובריאות השחלות.

לעיתים, יהיה צורך בהתערבות רפואית כדי להתגבר על בעיות מורכבות יותר, אך גם במקרים אלה אני מדגישה בפני המטופלות שלי את החשיבות של תזונה נכונה ואורח חיים בריא. שילוב של כל האלמנטים הללו יחד, מתוך מודעות, אחריות ועקביות, הוא שיוביל בסופו של דבר לשיפור בתסמינים ובאיכות החיים.

איך ניתן לשלב בין תזונה לבין טיפולים אחרים?

כיוון שתסמונת השחלות הפוליציסטיות משפיעה על תחומי חיים רבים ומגוונים, חשוב לגשת אליה בצורה הוליסטית וכוללת יותר. בעבודה שלי, אני תמיד שואפת לשלב בין ההיבט התזונתי לבין טיפולים משלימים אחרים שיכולים לתרום לשיפור התסמינים ולקידום איזון הורמונלי.

למשל, טיפולים שונים לפי הרפואה הסינית כמו דיקור ורפואת צמחים משתלבים נהדר עם תזונה מותאמת אישית. הם יכולים לסייע בהסדרת המחזור החודשי, בשיכוך כאבי מחזור, בהפחתת דלקתיות ובהשבת האיזון ההורמונלי. בטיפולים אני משלבת גם צמחים, הומיאופתיה ופרחי באך על פי צורך ובהתאמה אישית.

ממליצה גם על  יוגה, מיינדפולנס מדיטציה ונשימות עמוקות  גם אלו  כלים יעילים לניהול מתחים ולהגברת תחושת הרוגע ואיזון גופנפש.

שאלות ותשובות שחלות פוליציסטיות מתוך הפורום שלי:

קבלתי את הבשורה שיש לי שחלות פוליציסטיות וממש נלחצתי. מה זה אומר?

תסמונת השחלות הפוליציסטיות היא תסמונת שכיחה יחסית. הסטטיסטיקה המקובלת מדברת על 15% מכלל הנשים בגיל הפוריות.

אם יש לי שחלות פוליציסטיות האם אוכל להרות באופן טבעי?

מאוד תלוי ברמת חוסר האיזון.

יש נשים שמדי פעם בכמה חודשים כן מבייצות ואז תתכן קליטה להריון.

ברור שלא מומלץ לסמוך על זה ורצוי להגיע למצב של בריאות ואיזון ולקבל מחזור טבעי בכל חודש.

הרופא אמר שיש לי שחלות פוליציסטיות . קראתי רבות על הנושא וגיליתי שאחד האפיונים של נשים שיש להן שחלות פוליציסטיות הינו עודף משקל. מה את אומרת?

נכון, מקובל לומר שלנשים שיש להן שחלות פוליציסטיות יש גם עודף משקל.

מנסיוני הקליני הדבר אינו כך. רבות מהמטופלות שלי במשקל תקין או אפילו רזות.

מתי לפנות לטיפול?

אני תמיד אומרת "יפה שעה אחת קודם". שחלות פוליציסטיות הן מצב של חוסר איזון הורמונלי שמשפיע מעבר על מחזוריות סדירה, או לא סדירה על ביטויים בריאותיים נוספים. חשוב מאוד להגיע לטיפול. ניתן לטפל באופן טבעי לגמרי.

אני רוצה להיקלט להריון ואז הבנתי שהמחזורים שלי אינם סדירים ובכלל אני לא מבייצת בכל חודש. הרופא אמר שיש לי שחלות פוליציסטיות. מאז אני ממש בלחץ. רוצה כבר להיות אמא. הרופא המליץ על תחילת טיפול הורמונלי . מה את מציעה?

אני ממליצה להגיע לטיפול אצלי, או אצל מטפל טבעי אחר שמטפל בנשים שסובלות מחוסר איזון הורמונלי. טיפול טבעי יאפשר לך להגיע לאיזון ובריאות ללא כל תופעות לוואי ותתאפשר לך קליטה טבעית להריון.

הרופא אבחן אצלי שחלות פוליציסטיות האם זה מצב שתמיד אסבול ממנו או ששחלות פוליציסטיות ניתנות לטיפול?

ניתן לטפל בתסמונת השחלות הפוליציסטיות באמצעות כלים ושיטות טבעיים לגמרי, מוזמנת לקרוא באתר שלי ומנסיוני אפשר להגיע לריפוי מוחלט.

אמרו לי שבגלל שיש לי שחלות פוליציסטיות חשוב שאפסיק לצרוך פחמימות. מה דעתך?

האמירה הזו נכונה באופן חלקי. אם יש עמידות לאינסולין ורמות גלוקוז גבוהות בדם , הדבר פוגע באיזון ההורמונלי. אבל, לא רק הפסקה של פחמימות תביא לאיזון. הטיפול צריך להיות מדויק ומותאם באופן אישי.

מובן שחשוב לפנות לאדם מקצועי שיתאים לך תזונה מדויקת כדי שלא יווצרו חסרים.

תוך כמה זמן ניתן להשיג תוצאות בטיפול בשחלות פוליציסטיות בשיטות טבעיות?

מאוד אישי ותלוי בכמה גורמים: גיל, אורח חיים, מצב תזונתי, מצב בריאותי ומצב רגשי-נפשי. יש מטופלות שכבר אחרי מספר שבועות קצר מגיעות לאיזון ויש כאלו שהשיפור לוקח מספר שבועות ממושך יותר של טיפול.

איך מזהים שחלות פוליציסטיות?

באמצעות בדיקת אולטרה סאונד ובדיקת דם לפרופיל הורמונלי. לעיתים הפרופיל ההורמונלי תקין לגמרי ורק באמצעות בדיקת הדמיה של אולטרה סאונד מאבחנים את המצב של שחלות פוליציסטיות. בחלק גדול מהמקרים גם הפרופיל ההורמונלי מצביע על כך.

הבדיקה נעשית ביום 2-3 לדימום הווסתי. במצב של שחלות פוליציסטיות רמת ה LH גבוהה פי 2-3 ביחס לרמת ה FSH.

האם תזונה לבדה יכולה לעזור לי להחלים מהמצב הזה של שחלות פוליציסטיות?

תזונה היא בעלת משמעות עצומה אבל לא תמיד מספיקה כדי להגיע לאיזון הורמונלי. בכל מקרה גם לגבי התזונה חשוב לקבל ייעוץ מקצועי כדי שלא יווצרו חוסרים ומצבים בעייתיים.

כדי לייעל את הטיפול ולהבטיח תוצאות משמעותיות חשוב לשלב גם צמחים ו/או תוספים מותאמים באופן אישי. לאורח חיים בריא יש גם משקל רב בהשגת תוצאה רצויה: פעילות גופנית קבועה ומתאימה, ומצב רגשי מאוזן.

סובלת משחלות פוליציסטיות?

נעים להכיר, שמי מיכל שלזינגר, מטפלת ברפואה סינית אינטגרטיבית. אשמח לעזור לך להתמודד עם הבעיה ולספק לך את המענה הנכון והמדויק עבורך. לשאלות נוספות אודות אפשרויות הטיפול המוצעות לך, לרבות במקרים של שחלות פוליציסטיות, התקשרי אלי לטלפון 052-8728526.

מוזמנות להמשיך לקרוא: שחלות פוליציסטיות טיפול, שחלות פוליציסטיות

שתפו:

לקביעת תור ולייעוץ טלפוני מלאו את הטופס ואחזור אליכם

מאמרים אחרונים

phone icon
WhatsApp chat
Call Now Button