בייבי בלוז – את לא לבד! ניתן לטפל באופן טבעי בדכדוך אחרי לידה

אמא ותינוק

דכדוך לאחר לידה או עצבות לאחר לידה היא תופעה נורמלית אשר מתרחשת אצל יותר מ-70% מהנשים. קשת הרגשות המטלטלת והמבלבלת המופיעה בימים, בשבועות ואפילו בחודשים שלאחר הלידה היא נחלתן של הרבה יותר נשים ממה שנהוג לחשוב, כך שאם גם את מרגישה קושי, ייאוש, עצבות או חרדה, כדאי שתדעי כי את בחברה טובה.

במיוחד בתקופה הרגישה הזו, שבה את מנועה מנטילת תרופות ובמהלכה את מבקשת להגן על עצמך ועל התינוק, יש לרפואה הסינית הרבה מה להציע כדי להתמודד. על כך במאמר הבא.

דכדוך לאחר לידה (המכונה גם "בייבי בלוז") מופיע ימים ספורים או אפילו מספר שעות אחר הלידה. פעמים רבות הוא מתבטא בבכי, חרדות, רגישות יתר, רגזנות וחולשה. כל התחושות הללו הן נורמאליות ובמרבית המקרים יחלפו לאחר כשבועיים-שלושה.

דיכאון אחרי לידה מאובחן על-פי הקריטריונים לאבחון כל דיכאון קליני אחר וסובלות ממנו כ-10% מהיולדות. הוא מתבטא במצב רוח ירוד, בירידה בהנאה ובעניין, בשינויים – ירידה או עליה משמעותית בתיאבון, בפגיעה בשינה, בחוסר אנרגיה, תחושות אשמה, ירידה קוגניטיבית וירידה בביכולת הריכוז ובמקרים קיצוניים אף מחשבות חוזרות על מוות ועל אובדנות. במידה ומתקיימים לפחות חמישה מן הסימפטומים שתוארו, יחד עם פגיעה בתפקוד החברתי, התעסוקתי או המשפחתי, חשוב לפנות לעזרה מקצועית.

לצד שתי התופעות האלו, קיים אחוז גבוה של נשים המתמודדות עם מצוקה רגשית שאינה מתאימה לאבחנה של דכדוך לאחר לידה מאחר והסימפטומים מתמשכים זמן רב ויחד עם זאת, אינן עונות לאבחנה של דיכאון אחרי לידה על-פי הקריטריונים המקובלים.

אם את מרגישה שה"בייבי בלוז" לא עוזב אותך, יש לרפואה הסינית מה להציע לך

מצב של דכדוך מתקשר ברפואה הסינית לחולשה של הצ'י (האנרגיה הזורמת בערוצי אנרגיה מיוחדים בגופנו – המרידיאנים), חסר דם וחסר באנרגיה יינית – אנרגיה בעלת אופי קריר ומזין.

הרפואה הסינית מטפלת ביולדת באופן הוליסטי.

לרוב אנחנו נוטים להתייחס לקשר גוף-נפש כשאנחנו מתכוונים לעובדה שקשיים רגשיים עלולים להוביל לסימפטומים פיזיים. אבל הפעם אנחנו מתכוונים לקשר גוף-נפש בכיוון ההפוך: הגוף צריך להתחזק על מנת שהנפש תרגיש טוב.

כיצד מחזקים את היולדת?

ניתן לחזק את היולדת באמצעות מגון טיפולים הכוללים לרוב דיקור ופורמולות צמחי מרפא אשר מחזקים ומניעים צ'י ודם.
למעשה, לפי הרפואה הסינית כל אישה אחרי לידה צריכה להיות מטופלת, גם אם היא לא סובלת מבעיה מיוחדת, על מנת לאזן את הגוף, לחזק ולהזין אותו לאחר ההיריון והלידה אשר גבו מחיר תובעני וקשה מגופה של האישה.

פעמים רבות, בעיות אשר מתעוררות לאחר הלידה התחילו כבר בזמן ההריון והחמירו לאחר הלידה. מאוד שכיח לפגוש בקליניקה נשים שסובלות מסימפטומים רבים של חולשה שהן חשו כבר במהלך ההיריון אך אלו הלכו והחמירו בעקבות הלידה ולאחריה.

קחי את הזמן להחלים לאחר הלידה

בחברה המערבית לרוב לא ניתן לאישה די זמן כדי להחלים מן ההיריון והלידה. אנחנו רואים את זה אפילו בתמונות הפפראצי של מפורסמות אשר מתחרות ביניהן מי יוצאת דקיקה יותר מבית היולדות, בג'ינס הצמוד. בני הזוג או קרובי משפחה נוטים לבוא לעזרת היולדת בימים הראשונים שלאחר הלידה ואז מצופה ממנה לחזור לשגרה ולהתחיל לתפקד באופן עצמאי.
אמנם הנשים מסתדרות בלית ברירה וממלאות את התפקיד המצופה מהן, אבל גם חודשים ארוכים לאחר הלידה הן עייפות ותשושות. כדאי לדעת – תקופת "משכב הלידה" המסורתי היא בת 6 שבועות ומומלץ מאד לקבל עזרה בתקופה זו, בין אם מבני המשפחה, חברות/חברים או עזרה בתשלום.

לחזק את הנפש

ברפואה הסינית המסורתית מתייחסים לדיכאון קל או דכדוך שלאחר לידה כקשור לפגיעה בשבעת הרגשות, פגיעה בנפש, או עייפות שקשורה ללידה.
לאחר הלידה האישה צריכה להתאים עצמה לשינויים רגשיים ופיסיים רבים. חולשה של צ'י ודם שהאישה סבלה מהם זה מכבר, או חולשה שנבעה מן הלידה עצמה משפיעים על איברי ה – zang fu ובמיוחד על הלב, הטחול, הכבד והכליות. הדבר גורם לחוסר איזון בגוף המתבטא כדיכאון וחרדה.
כשיולדת מגיעה אלי לטיפול ברפואה סינית בגלל דכדוך לאחר לידה, אני מאבחנת מהו חוסר האיזון הגורם לדכדוך אצל האישה:
חולשת האנרגיה היאנגית של הלב והטחול תתבטא בדכאון (או רק דכדוך), בגוון עורי עמום, קוצר נשימה, חוסר רצון לדבר, דפיקות לב, שיכחה, שינה טרודת חלומות, חוסר תיאבון. לשון חיוורת ותפוחה ובשוליה סימני שיניים ודופק חלש.
סטגנציה של צ'י הכבד ועלייה של אש הכבד תתבטא בחוסר סבלנות, "פתיל קצר" ורוגז בקלות, נדודי שינה, חרדה, עצבנות, סחרחורות, כאב ראש, חוסר תיאבון, בחילה והקאות. הלשון תהיה אדומה והדופק תילי ומהיר.
בהתאם לאבחנה ניתן לטפל באמצעות דיקור וצמחי מרפא מתאימים.
התוצאות לרוב מהירות ואפקטיביות.

דיכאון מג'ורי – דיכאון קליני לאחר לידה

ברפואה הסינית המסורתית מוזכר הטיפול בדיכאון קשה לאחר לידה, ללמדכן שלא מדובר בתופעה חדשה, אם כי היא הופכת נפוצה ומדוברת יותר עם השנים.
הרפואה הסינית המסורתית מתייחסת לדיכאון כזה כמצב שנובע מחסר דם הגורם להופעת אש הפוגעת בנפש.

הסימפטומים לדיכאון (ולא דכדוך) לאחר לידה יכולים להופיע בעוצמה גבוהה, בינונית או קלה  וכוללים:

  • מצב רוח ירוד או עצבות במשך רוב שעות היום
  • אובדן עניין או הנאה מדברים שבעבר היו מהנים
  • חוסר תיאבון או אכילת יתר כמעט כל יום
  • קושי להירדם, נדודי שינה או שינה מוגזמת כמעט כל יום
  • תחושת אי-שקט ומתח או להיפך – אִטיות יתר כמעט כל יום
  • עייפות יתר או חוסר מרץ (מעבר לצפוי עקב הטיפול בתינוק) כמעט כל יום
  • תחושת הערכה עצמית נמוכה או רגשות אשם
  • קושי בריכוז או בקבלת החלטות, אפילו פשוטות
  • מחשבות חוזרות על מוות או על פגיעה עצמית
  • תחושה של ”אין מוצא“ והיעדר תקווה
  • בכי ללא הפסקה
  • עצבנות, כעס וזעם
  • חוסר עניין ביחסי מין

סימנים נוספים לדיכאון אחרי לידה יכולים להיות:

  • תחושת ריחוק מהתינוק
  • חרדת יתר לשלום התינוק ללא סיבה מספקת
  • מחשבות שליליות כלפי התינוק עד כדי מחשבות לפגוע בתינוק

כמובן שטיפול במצב זה בעזרת רפואה סינית ילווה בטיפול פסיכולוגי ואף פסיכיאטרי במידת הצורך.
ניתן בהחלט להסתייע ברפואה הסינית במקביל לטיפול תרופתי קונבנציונאלי, על מנת לסייע לגוף ולנפש להגיע לאיזון.

מה עוד כדאי לעשות כדי לשפר את הבריאות ואת מצב הרוח אחרי הלידה?

  • להימנע מחשיפה לרוח וקור. זו תקופה רגישה ולכן מומלץ לשים לב ולהמנע מרוח פרצים או לצאת מן הבית בשיער רטוב.
  • להעדיף אוכל מבושל וחם ולהימנע ממאכלים וממשקאות קרים.
  • פעילות גופנית מתונה יומיומית תעשה לך רק טוב.
  • שעות שינה מספקות – כן, מצחיק לדבר על זה כשיש תינוק קטן בבית, אבל את צריכה לישון. למרות הפיתוי, אל תוותרי ולכי לישון כשהוא ישן. כשמתאפשר – שאבי חלב ופני לעצמך זמן למנוחה.
  • לקבל עזרה. חבל לסבול כשאפשר בקלות להרגיש טוב יותר.

אני מזמינה אותך ליצור איתי קשר ולהתייעץ בכל שאלה הנוגעת לדכדוך לאחר לידה ובכלל, בטלפון 052-8728526

שלך,

מיכל שלזינגר

לקביעת תור ולייעוץ טלפוני מלאו את הטופס ואחזור אליכם

מאמרים אחרונים

WhatsApp chat
Call Now Button